Resedagbok från Colombia dag 2

2015-10-01

Idag började vi med att lämna Bogota på morgonen för att flyga över amazonasdjungeln och ekvatorn för att tillslut hamna i Leticia.

Vi blev upphämtade på flygplatsen av personal från hotell Amazonas där vi nu ska bo i 12 nätter. Hotellet verkar nybyggt eller nyrenoverat för det är väldigt frächt. Vi har en egen liten bungalow.

Vi hann knappt checka in på rummet innan vi blev upphämtade av byggmästaren Joel (schoel) och en pastor vid namn Carlos. Dessa två herrar kunde ingen engelska och vi ingen spanska, men genom att peka, gestikulera och visa ord i ett lexikon så kunde vi förstå varandra lite grann.

Vi åkte med ut till byggnadsplatsen där skolan redan kommit en bit på vägen.  Skolan ligger inne på ett område där ett barnhem ligger. Mängder av glada små barn sprang runt och lekte när vi var på besök, de pratade oxå med oss ganska mycket. Men vad de sa vet vi väll inte riktigt, men gringos lär vi bli kallade för lät det som.

Efter besöket på skolan åkte vi till en lokal plåtslagare som höll på att tillverka fönster och dörrar till skolan.
Dessa fönster hade myggnät istället för glas och såg faktiskt ganska moderna ut!

Efter detta åkte vi med hem till pastorn som bodde i kyrkområdet för att träffa hans familj. Hans pojk kunde hyfsat bra engelska, och nu kunde vi kommunicera äntligen!
Pastorn skulle ha nån typ av salsa fest i en församlingslokal på fredag som vi inte fick missa, så nu blir det även danskurs när vi ändå är här!

Sen nästan prick kl 17.00 hade vi både läst och hört att det skulle samlas tusentals små gröna papegojor i en park för övernattning. Att så små fåglar kan låta så mycket är helt galet! Men det var riktigt häftigt när dom kommer in som en enorm bisvärm.
Vi pratade med Börje på ankarstiftelsen igår och han sa att han hade mätt upp ljudet till 110 decibel!
Vi kan inte förstå att grenarna höll på vissa träd för alla satt så tätt dom kunde i olika träd.

Ikväll blir det bara att vila upp sig efter all restid, sen är det jobb kl 07.00 imorgon! Vi längtar att få träffa barnen igen och se deras glädje av att en skola börjar ta form.